FANDOM

AGF Udspring
AGF udspring logo
Udspringsleder Morten Jantzen-Holst
Hovedtræner Yakov Munkebo
Anlæg Lyseng Svømmebad
. Ingerslev Svømmestadion
Kontakt
Facebook icon groups/228090490536626

AGF Udspring er en afdeling i AGF Svømning som i tur er en del af hovedforeningen AGF. AGF Udspring har hold i Lyseng Svømmebad og har tillige adgang til Ingerslev Svømmestadion. AGF Udspring er hjemsted for det danske OL-håb Martin Bang Christensen.

AGF Udspring har en stolt tradition indenfor udspringssporten i Danmark og var et af lokomotiverne i 1970'erne og 1980'erne træner Preben Lisbjerg.

NøglepersonerEdit

HistorieEdit

AGF dominerede i mange år sporten i Danmark under træner Preben Lisbjerg.

Dennis Nybro Sørensen blev junior verdensmester i 1983.

Kvindelige udspringere fra AGF Udspring har gentagne gange vundet Stefanie Fryland Clausen pokalen, seneste i 2008 hvor den blev vundet af Tenna Frydenberg. Den bedst repræsenterede atlet i pokalens historie er Charlotte Carstensen som har vundet den ikke mindre end otte gange.

Eva Naur-Jensen var klubleder i 2010'erne indtil hun stoppede og blev erstattet af Morten Jantzen-Holst.

I 2017 holdt man en stor re-unionen og samlede gamle trænere til en aften med masser af historie.

Den 10. december 2018 fik Bruno Martiri overrakt Dansk Svømmeunions udspringspris for 30 års virke som træner i klubben fra 1987-2017.

Ekstern henvisningEdit

Denne artikels indhold er verificeret af VicVal den 12. december 2018