FANDOM

Bobleanlæggets konstruktion består principielt af en kompressor, en trykbeholder og en diffuser. Typisk vil der være en fjernbetjening til anlægget, så træneren kan udløse bobleanlægget fra bassinkanten.

AnlægstyperEdit

Principielt kan man skelne imellem tre typer anlæg:

  • Permanent - er et anlæg som er fast monteret i et svømmeanlæg, hvor diffuseren er lagt ned i bassinets bund.
  • Semipermanent - hvor kompressor og tryktank er permanent installeret i svømmeanlægget, men hvor diffuseren er løs og lægges i vandet når anlægget skal bruges.
  • Mobilt - hvor anlægget som helhed er mobilt og derfor vil kunne flyttes til et andet bassin.

Anlæggets komponenterEdit

Anlæggets principielle komponenter og deres funktion:

  • Kompressoren - står for at opbygge trykket i tryktanken, for at gøre anlægget klar til at afgive bobler. Kompressorens kapacitet vil være afgørende for hvor hurtigt anlægget kan været klar igen efter at have afgivet bobler.
  • Tryktanken - modtager trykket fra kompressoren og fungerer som buffer for den komprimerede luft inden den frigives. Tankens størrelse er udslagsgivende for hvor længe boblerne kan virke i overfladen for at hjælpe udspringeren.
  • Diffuseren - fordeler lufttrykket hvor det blæses ud i vandet. Jo flere huller der er i diffuseren, des bedre bliver boblerne i overfladen.

Anlæggets komponenter bindes sammen af rør og/eller slanger, alt efter anlægstypen. I rør og slangeanlægget vil der være indbygget et antal ventiler, både ventiler til normalt brug og sikkerhedsventiler.

Endelig vil der være et kontrolanlæg som overvåget trykket, styrer kompressoren og giver træneren mulighed for at styre boblerne.

Anlæggets vedligeholdEdit

De fleste permanente og semipermanente anlæg har en tryktank som er omfattet af Arbejdstilsyntes bekendtgørelse vedrørende Periodiske undersøgelser af trykbærende udstyr.

LeverandørerEdit

Anlæggenne i Lyngby Svømmehal og Farum Svømmehal er leveret af Trio Trykluft.

I USA er Pulsair Systems udpeget som leverandør for USA Diving frem til 2019.

Also on FANDOM

Random Wiki