FANDOM

Fællesbestemmelser for Danmarks Idrætsforbunds danmarksmesterskaber fastsætter retningslinierne for at kunne afvikle danmarksmesterskaber som anerkendes af Danmarks Idrætsforbund.

Disse bestemmelser ligger, blandt andet, til grund for Mesterskabsbestemmelser for udspring, for så vidt angår Danske Vippe Mesterskaber og Danske Tårn Mesterskaber.

Bestemmelserne fastsættes af bestyrelsen for Danmarks Idrætsforbund og indgår i Love for Dansk Idræts-Forbund som lovregulativ VI.

SammenfatningEdit

Bestemmelserne, som ændret den 6. maj 2006, er nedenstående sammenfattet udfra dansk udsprings standpunkt i januar 2014.

§ Sammenfatning
§1 Anerkendelse For at et forbundsmesterskab kan anerkendes som danmarksmesterskab, skal det være en konkurrence for seniore, gennemført tre år i træk med mindst fem deltagere og afvikles som et internationalt mesterskab (NM, EM, VM eller OL).

Efter disse regler er følgende mesterskaber anerkendt:

  • Danske Vippe Mesterskaber
  • Danske Tårn Mesterskaber
§2 Afvikling I omtale af et anerkendt mesterskab skal formuleringen Danmarks Idrætsforbunds danmarksmesterskab indgå.
§3 Mesterskab kan kun afvikles uden for Danmark med DIFs bestyrelses samtykke.
§4 Man skal være medlem af en klub, som er medlem af Dansk Svømmeunion for at deltage.
§6 Udenlandske udspringere fra et FINA anerkendt forbund kan deltage som gæst.
§7 Vinderen af et anerkendt mesterskab opnår titlen danmarksmester for det pågældende år og tildeles Danmarks Idrætsforbunds mesterskabsmedalje.
§8 SVØM (via udspringssektionen) skal anmelde ønskede mesterskaber til DIF inden den 15. januar, samt indberette vindere umiddelbart efter afholdte mesterskaber.

Ekstern henvisningEdit

Also on FANDOM

Random Wiki