FANDOM

Hvordan bliver jeg udspringer? - er en guide til at komme godt igang med at dyrke udspring i Danmark.

BaggrundEdit

Siden du læser denne guide, så har du formentlig sprunget fra vipper eller tårn i svømmehallen. Måske er du forældre til et barn som gerne vil prøve udfordringerne ved sporten.

Mens de fleste kan sætte af fra vippen og lande i vandet, så er der teknikmæssigt langt til at lave udspring så man kan deltage i konkurrencer og lave stadigvæk sværere spring.

Den korrekte teknik kræver først og fremmest at man har en træner som kan se hvad man gør og korrigerer ens fejl. Derudover, så kræver det at man træne styrke, balance og smidighed for at blive en god udspringer.

Kom godt i gangEdit

Du kan med fordel melde dig ind i en af de danske svømme- eller udspringsklubber som tilbyder hold i udspring.

Tilbuddet fra de enkelte klubber varierer, så du skal gøre dig klart hvilken type hold du søger.

Som ung, til og med 18 års alderen, så vil det typiske udbud være begynder og øvede hold. Nogle klubber arbejder med at udtage de dygtigste springere til talent, konkurrence og elite hold. Disse holdtyper kan man typisk ikke melde sig til, man bliver derimod udtaget.

Hvis du er over 18 år, deler klubbernes tilbud sig typisk i voksen og masters tilbud, med den væsentligste forskel på din baggrund. Voksen tilbudene er beregnet på de som skal lærer udspring fra bunden, ofte på kombinerede familie hold eller på egentlige voksen hold. Masters tilbuddet er typisk til tidligere konkurrence og elitespringere, som ønsker at fortsætte på et højt teknisk niveau.

I nedenstående tabel kan du se hvem som aktuelt udbyder hold:

Klub Begynder og øvede Talent og konkurrence Voksen og familie Masters
Aalborg Svømmeklub X
AGF Udspring X X X
Farum Familie Svøm X X X
Frem Odense udspring X X X
Greve Udspringsklub X X X
Helle Svømmeklub X
Herning Svømmeklub X
Hillerød Svømmeklub X
Horsens Svømmeklub X
Hovedstadens Svømmeklub X
JGI-SWIM X
Korsør svømme og Livredningsklub X
Lyngby Udsprings Klub af 2002 X X X X
Slagelse Svømmeklub X
USG X X

Also on FANDOM

Random Wiki