FANDOM

Hovedartikler
Udspring

Udspringer
Faciliteter
Træner
Klub
Arrangement
Forbund

En klub er samlingspunktet for springere og trænere og danner dermed rammen om undervisning i udspring. Det er typisk klubberne som har adgangen til idrætsanlæg og som ejer forskellige former for udstyr.

De fleste klubber er organiseret i et eller flere nationale forbund. De største danske forbund er Danmarks Idrætsforbund, DGI samt Dansk Firmaidrætsforbund.

Ved stort set alle stævner sker tilmeldingen igennem klubberne. Ved visse stævner kræves det at klubben er medlem af et givent forbund. For at deltage i Trip Trap eller Danske Mesterskaber skal klubben være medlem af Dansk Svømmeunion, som er et specialforbund under Danmarks Idræts-Forbund.

Klubber kan være dedikerede til udspring eller udbyde udspring som en af flere sportsgrene i klubben.

Den typiske danske klub der tilbyder udspring er en svømmeklub tilknyttet en eller nogle få kommuner.

Tilknytningen til kommunerne er naturlig, da langt de fleste idrætsanlæg er kommunalt ejet og mange kommuner tilbyder tilskudsordninger til klubberne.

Also on FANDOM

Random Wiki