FANDOM

Masters er en kategori defineret af FINA, der betegner udspringere, der er 25 år og opefter og ikke konkurrerer på eliteplan. Masters inddeles i aldersgrupper af 5 års intervaller, således at den yngste gruppe er udspringere, som har en alder på 25-29 år, næste gruppe 30-34 år og så fremdeles.

I forbindelse med en række stævner tillader man også deltagelse for yngre udspringere, f.eks. 18-24 årige, der betegnes som Premasters.

Masterskonkurrencer er typisk tilrettelagt med seriekrav, der kan opfyldes af tidligere konkurrenceudspringere, der enten har været udøvende på junior- eller seniorniveau. Til visse stævner afvikles dog ligeledes konkurrencer med lavere seriekrav, hvor ikke-tidligere konkurrenceudspringere også har mulighed for at deltage. Disse konkurrencer betegnes Masters novice eller blot voksen-konkurrencer.

KlubberEdit

De danske klubber AGF Udspring, Lyngby Udsprings Klub af 2002Greve Udspring og USG udbyder hold, som er målrettet voksne/masters.

Andre klubber tilbyder voksne/masters at deltage på deres almindelige juniorhold, bl.a. Horsens Svømmeklub. Endelig tilbyder Farum Familie Svøm 'familiehold', hvor voksne kan deltage sammen med deres børn.

StævnerEdit

Der findes en del stævner for mastersspringere både i Danmark og udenlands.  De danske Trip-Trap-stævner, der oprindeligt kun var åbne for junior- og seniorudspringere, har udvidet med en masters-gren. Disse stævner er åbne for alle uanset alder og niveau, hermed både masters novice, premasters og masters. Stævnerne er kvalificerende til Danske Vippe Mesterskaber. Denne side vil løbende blive opdateret med datoer for Trip-Trap-stævner, der har masters-adgang.

I november 2013 blev der i Lyngby Udsprings Klub 2002 afholdt et voksen-/mastersstævne, baseret på formatet fra den svenske masterskonkurrence ML-Hoppet. Lyngbyklubben forventer af afholde flere af disse konkurrencer i løbet af 2014. ML-hoppet forventes ligeledes gentaget og vil naturligvis blive beskrevet på siden her, når info haves.

Svensk udspring kombinerer i 2014 de svenske Mastersmesterskaber med stævnet Nordic Light, der er åbent for alle uanset nationalitet og niveau. Den første danske deltagelse heri forventes at være Nordic Light 20147.-8. juni.

I Holland afholdes årligt både Amsterdam Masters Diving Cup i den hollandske hovedstad og Open Dutch Master Diving Championship i Eindhoven, et stævne klubben selv betegner som The world's biggest event purely for master divers! Amsterdam Masters Diving Cup ligger i 2014 den 5. og 6. Juli. Open Dutch Masters Diving Championships afholdes næste gang den 6., 7. og 8. marts 2015.

Der afholdes ligeledes EM og VM på mastersniveau. I 2014 afholder FINA VM i Montreal, Canada og i 2016 afholdes LEN European Masters Championships i London Aquatics Centre.

Eksterne referencerEdit

Also on FANDOM

Random Wiki