FANDOM

Alle spring indenfor udspring har numre. Numrene er internationale og bestemmes af FINA .

Springnumrene er alle sammensat af 3 eller 4 cifre og et bogstav afhængig af springets position. Skruespring har 4 cifre, ikke-skruespring har 3 cifre.

Spring bestående af 3 cifreEdit

Første ciffer

Første ciffer i springnummeret står for springets rotationsretning. For beskrivelse af rotationsretningerne, se afsnittet om springgrupper.

Forlænsroterende spring starter altid med 1

Baglænsroterende spring starter altid med 2 

Molberg-roterende spring starter altid med 3 

Tysker-roterende spring starter altid med 4

Håndstandsspring starter altid med 6 

Tallet 5 er forbeholdt skruespring, der altid har 4 cifre i springnumret.

Andet ciffer

Andet ciffer er altid 0 medmindre springet er et skruespring (og har 4 cifre - se nedenfor) eller et håndstandsspring.

Andet ciffer indenfor håndstandskategorien er den retning håndstandsspringet roterer (1 for forlæns, 2 for baglæns, 3 for molberg, 4 for tysker).

Tredje ciffer

Tredje ciffer står for så mange halve rotationer springet har. Ved ½ rotation, fx ved et hovedspring, er tredje ciffer 1, ved en hel rotation, fx ved en forlæns salto, er tredje ciffer 2 og ved 3½ rotation er tredje ciffer 7.

Når første, andet og tredje ciffer stilles op sammen, vil 2½ forlæns salto derfor hedde 105. (1) for forlæns - (0) fordi springet ikke skruer - (5) for 5 halve rotationer, altså 2½ salto.

303 - vil derfor betyde 1½ molberg-salto - (3) for molberg-rotation. (0) fordi springet ikke skruer og (3) fordi springet har tre halve rotationer.

612 - vil betyde at springet er et håndstandsspring (6), der roterer forlæns (1) og har (2) halve rotationer. 

Spring bestående af 4 cifreEdit

Spring bestående af 4 cifre er altid skruespring - den eneste undtagelse fra skruespringene er springet 1011 - 5½ forlæns salto.

Første ciffer

Skruespring begynder altid med 5

Springet 5½ forlæns salto begynder med 1 pga. den forlæns rotering og har udelukkende 4 cifre pga. de mange halve rotationer (11)

Andet ciffer

Andet cifter i de fire-cifrede skruespring står for springets rotationsretning (1 for forlæns, 2 for baglæns, 3 for molberg, 4 for tysker).

Tredje cifer

Tredje ciffer står for springets antal af halve rotationer.

Fjerde ciffer

Fjerde ciffer står for springets antal halve skruer. 5122 - vil derfor betyde, at springet er et skruespring (5), der roterer forlæns (1), har (2) halve rotationer og (2) halve skruer - altså en forlæns salto med en hel skrue.

5354 - er et skruespring (5), der har molberg-rotation (3), (5) halve rotationer og (4) halve skruer - altså 2½ molbergsalto med 2 skruer. 

SpringpositionerEdit

Alle spring udføres i en springposition. De fleste spring kan laves i forskellige positioner bortset fra mange skruespring, der kun kan udføres i en enkelt, fri, position.

Positionerne benævnes vha. bogstaverne A,B,C og D, der er en del af springets springnummer.

A står for strakt position.

B står for hoftebøjet position; når udspringeren bøjer sig helt ind over sine strakte ben i luften. En hoftebøjning kan se ud på forskellige måder. Den kan være åben, dvs. at udspringeren har begge arme ude til siden i en T-formation under hoftebøjningen. Den åben hoftebøjning ses kun på forlæns- og tyskerroterende spring. Udspringeren kan også røre sine tæer med sine strakte arme, der presses om ørerne - dette bruges kun i spring med en halv rotation, som fx i baglæns hovedspring. Hænderne kan også placeres på læggene eller rundt om benene - dette bruges, når springet skal rotere hurtigt. Alle disse former for hoftebøjninger benævnes med et B.   

C står for sammenbøjet position; når udspringeren lukker sig sammen med bøjede ben og holder fast på sine skinneben i luften.

D står for fri position, og bruges i skruespring, der har flere positioner. En skrue udføres altid strakt (A), men hvis springet udover at skulle skrue, også skal rotere, må denne rotation ske i position B eller C. Dette 'mix' af positioner udgør D, den frie position. Et skruespring med position D kan altså enten rotere sammenbøjet eller hoftebøjet.

En halvanden forlæns salto sammenbøjet vil herfor have springnummeret 103C og 2½ baglæns salto med 1½ skrue i fri position (selvom rotationen måske er hoftebøjet) vil hedde 5253D

Ekstern henvisningEdit

FINAs officielle regler indenfor udspring, 2013-2017.

Also on FANDOM

Random Wiki