FANDOM

I nogle klubber kan det være svært at skaffe vandtid til et eller flere udspringshold i svømmeskolen, når alle træningstider allerede er helt booket. Her er det dog vigtigt at huske på, at et udspringshold ikke fylder hele bassinet, men kun skal bruge den dybe ende og endda kan nøjes med kun den side, hvor vippen/vipperne står.

Eksempler på vanddeling med svømmeholdEdit

Det vil sige, at samtidig med, at der er et udspringshold på vipperne, kan der i et 25 meter bassin fx godt være et eller to hold i den lave ende og i midten af bassinet uden, at holdene generer hinanden og at det bliver farligt.

Det er også muligt at have et svømmehold eller voksen motion i vandet samtidig med et udspringshold, hvis vippen/vipperne står i den ene side af bassinet. Så kan svømmerne ligge på de to eller tre baner længst væk fra vipperne og helt uforstyret have deres almindelige træning.

I udspring er det ganske normalt, at udspringeren efter sit spring svømmer lige ind under den vippe, som hun har hoppet fra og dermed ikke svømmer på tværs i bassinet for at komme hen til en trappe. Dette gøres af sikkerhedsmæssige årsager, da den næste udspringer på vippen ved, at hun kun skal se, om den første er væk og derefter ikke risikerer at ramme nogen. Dette er dog også en fordel i forbindelse med, når der er andre hold i vandet samtidig, for så er udspringerne ikke afhængige af at kunne hen til trappen og op af bassinet.

Flere udspringshold i vandet samtidigEdit

Det kan godt lade sig gøre at have flere udspringshold i gang i svømmehallen på samme tid. Det er eksempelvis en mulighed at lave forskellige former for stationstræning. Fx kan et hold med fordel lave landtræning 15-45 minutter før, det går i vandet og på samme tid kan et eller to hold være i vandet. Holdene i vandet kan sagtens deles om vipperne og kanten. Dette kan enten ske ved at bytte halvvejs i undervisningen eller at holdene springer samtidig med hver deres instruktør. Dog kan det, at to holder springer samtidig uden aftalte skift til tider give lidt længere kø ved vipperne. 

Also on FANDOM

Random Wiki